Etiketter

torsdag 5 mars 2015

Auskultation hos Mariam John Meynet, Hkk - åk 9

Maria Szymkiewcz
                                         Auskultation hos Mariam John Meynet,  Hkk - åk 9 
Datum: 11.02.2015
Klass: 9B
Gruppstorlek 12 lever / en elev sjuk/
Uppgift:
- Baka Pizza Capricciosa
- Göra prisberäkning och jämföra priset med pizza på pizzeria, fryst pizza och hemlagad pizza.
Lektionens struktur:
- samling, eleverna tar sina platser
- Hkk läraren presenterar den auskulterande läraren och dennes roll under lektionen. Eleverna reagerar spontant med glädje, man känner sig välkommen.
- läraren förklarar att introduktionen tar 10 minuter, förberedelserna 30 min, bakning 15 min och 10 min för dukning och äta samt städning 5 min. Resterande tid tillägnas prisberäkning på pizza.
Introduktion av lektionen:
Läraren ställer frågan till eleverna: Vilka kända maträtter i Sverige har sitt ursprung från utlandet? Hon ber om några exempel, frågar om elevernas favoriträtter. Eleverna ger olika svar: pasta, kebab, piroger, pizza...osv. Det kommer kort diskussion, alla har sina favoriter.
Läraren delar ut stenciler, och informerar om vad de kommer att göra, hon förtydligar uppgiften, förklarar hur eleverna kommer bli bedömda och vilka kunskapskrav som kommer att förväntas av dem. Hon går igenom stencilen, uppmärksammar ingredienserna för eleverna, tillagningssätt och extra uppgifter som är viktiga vid bedömningen.
Läraren kommer med teoretiska kunskaper om skillnaden mellan jäst och bakpulver. Eleverna får veta att jäst är levande, bakpulver är kemiskt, att natrium bikarbonat med koldioxid som uppstår under bakning, gör degen luftig.
Läraren berättar att eleverna kommer bli bedömda på:
1. att de kan tillaga en enkel måltid /pizza/ med anpassning till aktivitetens krav
2. att de kan räkna priset på hemlagad pizza
3. att de kan jämföra priserna på hemlagad pizza, fryst pizza och pizza på restaurangen
Kunskapskrav som eleven skall kunna:
i) planera och tillaga måltider med god anpassning till aktivitetens krav
ii) kan använda rätt redskap och matlagningsmetoder på ett fungerande sätt
iii) följa hygieniska lagar med anpassning vid hantering, tillagning av livsmedel
iv) kan bygga upp grunden för sina val som konsument med hänsyn till ekonomi
Nästa moment är att läraren delar upp eleverna i grupper om två, bara en grupp ska arbeta om tre personer. Eleverna väljer själva sin arbetspartner, allt går fort och smidigt.
POSITIVT!
Alla börjar med att tvätta händerna, flickorna sätter upp håret med klämmor, alla tar på sig förklädde. Det är bra, glad stämning, eleverna är trygga i sina roller, de vet var köksredskapen finns och ber läraren om ingredienser. Småprat, skratt och sakta börjar alla fokusera på uppgiften.
POSITIVT!
Eleverna arbetar självständigt, de tar plats i köket och känner sig "hemma". Grupper samarbetar bra med varandra, trots det kan man se att vissa elever är mer rutinerade. Speciellt tjejerna, som är snabba och har rent kring sig, de diskar direkt efter utfört arbete.
POSITIVT!
Det råder fin avslappnad stämning, eleverna kommer till läraren och ber om olika ingredienser, de som inte äter skinka, väljer kyckling istället. När pizzorna är klara sätts de i ugnen och eleverna börjar räkna på ingrediensernas olika priser. De hjälper varandra att hitta rubriker i katalogen med priser. Vissa behöver hjälp och frågar läraren. Vissa har problem att hitta ingredienser i rätt kategori i katalogen, de tänker högt eller frågar läraren.
Negativt!
Plötsligt kommer några elever från åk 9 A och stör, de är högljudda, nyfikna och vill gärna smaka på pizzan. Båda lärarna säger bestämt att de måste lämna Hkk köket. Efter en kvart kommer elever från åk 8 och tar sig friheten att vandra runt och röra på saker i köket samt prata med åk 9 elever. 
Alla vill hemskt gärna ha en bit av pizzan. Med lite protester lämnar de ändå Hkk kök.
STÄMNINGEN är på topp!
Lektionen går lite över sin tid, men ingen har bråttom, eleverna är trevliga mot varandra och man märker att de har behov av att sitta och prata och umgås över pizzan.

Trevlig överraskning att eleverna bjuder både sin lärare och den auskulterande läraren på en bit av sina pizzor! STORT TACK! 
Alla städar efter sig och gör sina uträkningar. De är hjälpsamma, alla är avslappnade och ingen stress råder. Eleverna har trevlig attityd mot lärare och den auskulterande läraren.
RESULTAT
Målen är uppnådda! Eleverna jämför priser på olika pizzor, är förvånade över att den hemlagade pizzan är så billig och kanske även godare än den på restaurang ibland. ALLA hade trevligt!  

Mariam har låtit eleverna vara självständiga men hon var med eleverna när de behövt hennes hjälp utan att lägga sig i för mycket.
Man märker att eleverna visar sig vara trevliga och omtänksamma i den här miljön. De sparade till och med lite av sina pizzor till de som väntande utanför Hkk. 
LYCKAD LEKTION!
Det var hemtrevligt med eleverna och roligt att se att de kan baka goda pizzor. Eleverna uppträdde väldigt trevligt mot lärarna och mot varandra.

De har också slutfört sina räkneuppgifter! Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar