Auskultation hos Lisa Gustafson den 15 oktober och den 25 november 2014 hos åk 9B
Vid två tillfällen fick jag följa Lisas lektioner i NO den 15 oktober och Labb-övningar med åk 9B den 25 november.
NO lektion den 15 oktober
Lisa är en professionell och rutinerad lärare, så jag förväntade mig en väl förberedd lektion med teoretisk information specifik för hennes ämne. Det vad jag ville observera var hur hon utövar ledarskap i klassrummet och hur lyhörd klassen är. Jag ville känna av lite av klassens stämning, arbetsro och arbetsviljan hos eleverna.
.
Det var lätt att följa Lisas tankegång och hur hon byggde upp sin lektion, strukturen var klar och tydlig.
- film
- diskussion
- frågor - dialog med läraren
- praktiska övningar, eget arbete, självstudier, läxa
Observationer:
Moment 1
Eleverna visste på förhand att de skulle se en film om försurning av sjöar och vattendrag som miljöhot. Eleverna droppade in en efter en och tog sina platser. För vissa elever tog det lite för lång tid att gå in i klassrummet efter rasten. De flesta av eleverna tittade och lyssnade noga med stor koncentration, men inte alla. Det fanns en elev som kollade på film på sin dator och var duktig på att stänga ner skärmen när Lisa närmade sig.
Moment 2.
Instruerade av läraren började eleverna att arbeta självständigt. En grupp elever som satt längst bort i klassen, arbetade aktivt, diskuterade med varandra men satt med benen högt uppe på bordet. Lisa går lugnt i klassen, frågar, hjälper till och förklarar. Eleverna är lite mer högljudda men det upplevs inte som störande.
Lektionen avslutats med eget arbete. Lisa sammanfattar temat, pratar om läxor och vad som behöver läsas in, sedan går alla ut på rast.
Kommentar:
Temat var intressant, eleverna pratade utifrån egna erfarenheter och de var aktiva vid diskussionen. Lisa höll bra tempo och pratade med lugn röst. Hon var hjälpsam, förflyttade sig i klassrummet under elevernas egna arbete för att kunna växla några ord med varje elev.
Bra, lugn lektion med filmen som bas, vilket var bra inledning till samtal om miljö och skadliga effekter av försurning av sjöar och vattendrag.
Målet var att informera, förklara, öka elevernas kunskap och engagera eleverna så att deras medvetandet om miljö växer.
Eftersamtal:
Vid samtalet efter lektionen var Lisa lite förvånat att hon inte uppmärksammat den elev som trotsade hennes lektion genom att kolla på egen film. Vi diskuterade om hur man borde reagera och när man som lämpligast borde ta upp problemet för att inte starta en konflikt som stör de andra elevernas studieprocess.
Labb-lektion den 25 november 2014 hos åk 9B
Uppgift: planera en undersökning som ska genomföras och utvärderas. Undersökningsmetod steg för steg - instruktionen ska vara så utförlig så att någon annan kan följa den. Undersökningen handlar om pulsförändring vid muskelarbete
Positivt!
En varierad lektion med elevernas egna arbete: läsa uppgiften, fundera själv och skriva ner egen planering i 10 min. Kamratrespons: en metod, styrd av läraren, en lekfull möjlighet att ge alla chansen att diskutera med varandra och få kommentarer på sin egen planering. Alla är med och diskussionen går fint. Eleverna sitter i 4 grupper på 4 stolar med ryggen mot varandra, de får instruktioner om hur allt ska gå till. De ska ta upp tre viktiga saker med planeringen, ställa två frågor, en valfri fråga eller ge egen förklaring. Eleverna är begränsade till 2 min med varje ny person. Läraren kontrollerar tiden, efter två minuter måste eleverna byta samtalspartner. Eleverna är lyhörda, tycker om övningen som påminner lite om leken "Fruktsallad", de är positiva, pratsamma och glada.
Obs!
En försenad elev kommer in i klassrummet, läraren går fram och förklarar vad som skall göras och förtydligar instruktionerna. Inga onödiga kommentarer om förseningen ges.
När några elever distraheras påminner läraren om att de ska plocka undan mobilen.
Experimentet hade tydligt nerskrivna instruktioner:
Mät din vilopuls och skriv ned den. Börja med att göra ett statistiskt muskelarbete, ställ dig i 90 graders vinkel i en minut, skriv ner resultat, vänta tills du når din vilopuls innan du startar nästa resultat. När du nått din vilopuls börjar du med det dynamiska arbetet, spring upp och ned för en trappa i en minut. Skriv ner resultatet och dra slutsats. Viktigt, att man använder samma muskelgruppen. Anteckna resultat.
Positivt!
Praktiska övningar växlade med svar på frågor via formulär. Alla eleverna fick möjlighet att diskutera med varandra. Genom att byta stol/samtalspartner fick eleverna möjlighet att diskutera tankar med elever som de vanligtvis inte kommunicerar så mycket. Eleverna var entusiastiska kring labben och rusade med glädje ut för att praktiskt utföra experiment utanför klassen. Det rådde positiv atmosfär i klassen. Experimenten blev avklarade och anteckningarna blev gjorda.
Kommentar:
Eleverna verkade uppskatta metoden med styrt partnerskap vid diskussioner, alla pratade med alla. Det största glädjemomentet var experimentet och möjligheten till att kunna göra det på egna villkor utanför klassrummet. Det var roligt att vara med på Lisas lektioner inte bara p.g.a. att hon undervisar i andra ämnen än jag själv, men också för att se hur hon hanterar klassen som ibland kan ställa till pedagogiska problem. Vi kom överens om att vissa konflikter tar sin tid och plats; att aktivera elever med praktiska övningar gör att de har mindre tid till oönskat uppträdande, men att det känns bra att ha hjälp i klassen. Ett par extra ögon i form av en till lärare avlastar och kan hjälpa till när det behövs. Det känns meningsfullt och tryggt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar