Enpunktsperspektiv: Begrepp och praktiska övningar
Syftet med lektionen är att elever lär sig grundläggande begrepp inom Bild, och försöker anpassa kunskapen i praktiken i form av egna teckningar. Observatör av lektionen: Cornelia.
1. Lektionen börjar med en kort film (6 min) om enpunktsperspektiv:
https://www.youtube.com/watch?v=dHyMjZnWBFY
2. Kort samtal om filmen, elevernas kommentarer.
Här kommer några frågor till filmen:
- Beskriv med egna ord vad perspektiv är
- Hur ritade man förr i tiden? Vad behöver man perspektiv till?
- Hur vet du att perspektiv finns på tavlan?
- När du tittar på en tavla eller teckning, vad berättar perspektivet om för dig?
- Vilken av de tre bilduppgifterna var svårast att göra för dig? Med vilken är du mest nöjd? Berätta. (Elever har redan arbetat praktiskt med en del uppgifter som handlade om perspektiv)
3. Målet är att elever ska förstå och kunna använda begreppen när de lämnar lektionen. I det centrala innehållet för BILD står det att elever ska arbeta med:
- Bildframställning, teckning, måleri, modellering och konstruktion.
- Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Undervisningen ska bidra till att elever utvecklar förståelse för hur man skapar enpunktsperspektiv och hur man kan använda sig av den tekniken för att skapa egna bilder.
4. När eleverna lämnar lektionen ska de kunna förklara begreppet enpunkts perspektiv och börja rita sitt eget rum.
5. Projektet avslutas på nästa lektion, där de kommer att utvärdera egna teckningar, ge feedback till varandra och prata om uppgiftens svårighetsgrad.
- Elever ska själva kunna bedöma hur det har gått med uppgiften. Var uppgiften svår? Rolig? Vilken av uppgifterna är de mest nöjda med?
- Utvärdering av tre projekt på temat perspektiv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar